Účastníkov pozdravil predseda NKÚ, Ľubomír Andrassy. Počas workshopu boli uvedené prezentácie:

  •           Viceprezident ZHK SR - JUDr. Milan Galanda, s témouHistória vzniku HK v slovenskej legislatívne,
  •           Kontrolór expert - Mgr. Dušan Hrkeľ, NKÚ SR expozitúra Nitra – prezentoval výsledkyAnalýzy systému vnútornej kontroly zabezpečovanej hlavnými kontrolórmi
  •           Riaditeľ Inšpektorátu práce Nitra - Ing. Martin Mada s témou „Pracovné úväzky HK
  •           Hlavná kontrolórka Ing. Beata Farkašová, Trnavský samosprávny kraj - predsedníčka Kontrolnej rady Asociácia kontrolórov územnej samosprávy SR, prezentovala „Fungovanie vnútornej kontroly v miestnej samospráve (inštitút hlavného kontrolóra) a jeho problémy z pohľadu AKUS
  •           Prezident Združenia hlavných kontrolórov SR - Ing. Jozef Filipko vystúpil s prezentáciou  HK – postavenie, problémy, zlepšenie podmienok pre výkon funkcie“ z pohľadu ZHK SR. Poďakoval sa NKÚ za znovuotvorenie tejto problematiky ako aj za možnosť prezentovať na workshope. Obsahom prezentácie bolo aj porovnanie modelovej situácie funkcie HKO v menšom okresnom meste pri jednom plnom 100 %-nom úväzku a HKO vo viacerých obciach s celkovým úväzkom 100 %, pričom celkový počet obyvateľov mesta a kontrolovaných obcí je rovnaký.

Dnes po vyše 30 rokoch fungovania územnej samosprávy vieme, že postavenie HKO potrebuje legislatívne zmeny, spolu s celou úpravou postavenia obcí a to najmä malých a s tým logicky súvisí aj postavenie a fungovania HKO, ktorý tu má väčšinou malý až minimálny úväzok.

Zásadná idea – aj „malá“ obec má mať svoju kontrolu, ale primeranú a za dobre vykonanú prácu si HK zaslúži  „spravodlivú“ odmenu. Kontrola je špecifická profesia a teda HKO musí mať nielen potrebné formálne vzdelanie, ale aj znalosti a skúsenosti, aby túto prácu mohol vykonávať.

V záverečnej časti spolu s účastníkmi  diskutovali najmä predseda NKÚ SR, podpredsedovia, poslanec NR SR, zástupca MF SR pre oblasť daní, zástupca MV SR pre oblasť verejnej správy, predseda združenia hlavných kontrolórov samosprávnych krajov (HK8) a ďalší.

Ako ďalej? -  respektíve – čo bude nasledovať – ťažko odhadnúť. Účastníci sa zhodli na potrebe odstránenia systémových nedostatkov – viac-menej legislatívnych problémov, hlavne v súvislosti so zastupiteľnosťou HKO pri dlhodobej práceneschopnosti alebo počas materskej dovolenky, stanovenie minimálneho úväzku kontrolóra (preferujeme min. 20%), odstupné a pod. Zákonný rozsah povinností pri výkone kontrolnej vykonávanej kontrolnej činnosti by sa mal odvíjať od počtu obyvateľov obce, prípadne od výšky rozpočtu a možno aj v závislosti od zriadených organizácií obce. Mnohé, najmä menšie obce pri malých, tzv. mikro úväzkoch nevytvárajú pre HKO vhodné materiálno-technické a finančné podmienky. Odznela aj úvaha o vytvorení spoločného úradu kontrolórov pre viaceré malé obce.

Sú dve možnosti - zásadná a systémová zmena, na čo treba jednak politickú vôľu, ale aj isté časové obdobie, alebo malé a postupné úpravy, ktoré budú smerovať ku konečnému cieľu.

Chceli by sme tomu veriť, že po prerokovaní informácie o analýze so zákonodarcami, môže vzniknúť impulz na naštartovanie procesu zmien v legislatíve. Ideálnym riešením by bola celková reforma verejnej správy s vytvorením komory HKO. Iste sa viacerí zhodneme, že riešenie formou novelizácie zákona o obecnom zriadení prináša aj možné skryté riziká v podobe neriadených pozmeňovacích návrhov počas prerokovania. Preto by sme skôr uvítali nový samostatný zákon o kontrole v samospráve.

Analýza a všetky uvedené prezentácie sú dostupné pre členov ZHK SR v pracovnej sekcii webu ZHK SR.