Neoprávnené vyplácanie finančných prostriedkov v Mestskej časti Bratislava – Petržalka. - Stanovisko Združenia hlavných kontrolórov miest a obcí SR (ZHK SR).

V kontexte ostatných dní a skutočností súvisiacich s medializáciou neoprávnene vyplácaných finančných prostriedkov konštatujeme, že v tomto prípade sa jedná o individuálne zlyhanie zamestnanca miestneho úradu, ktorý s cieľom nezákonne a neoprávnene sa obohatiť, vedome a systémovo konal vo svoj prospech.

Legislatíva vytvára dostatočné podmienky na výkon základnej finančnej kontroly, ktorá overuje súlad finančnej transakcie s relevantnými skutočnosťami (zmluvami, objednávkami, rozpočtom a pod.) zapojením príslušných zamestnancov, aplikácie kontroly na viacerých stupňoch vnútornej štruktúry riadenia. V tomto stupni sa realizuje viacerými kontrolnými úkonmi a postupmi, ktoré je podstatné riadne a skutkovo, vecne, obsahovo správne verifikovať (nie periodicky a bez dostatočnej opatrnosti).  

Cieľom združenia okrem iných cieľov je aj podpora adekvátneho verejného, odborného, pracovného a sociálneho postavenia hlavných kontrolórov, napomáhanie mimosúdnej ochrany práv kontrolórov ako aj identifikácia administratívnych či rozhodovacích nedostatkov, procesných úkonov aj v oblasti základnej finančnej kontroly, ako prvotnej kontroly riadenia a procesov.

Na ochranu práv a právom chránených záujmov sme kontaktovali príslušnú miestnu kontrolórku.

Niektoré vyjadrenia a mediálne výstupy uverejnené v ostatných dňoch neoprávnene zahŕňali názor o zlyhaní miestnej kontrolórky. V tejto chvíli je predčasné, dokonca až neprimerané tieto skutočnosti uvádzať. Útvar miestnej kontrolórky vykonáva kontroly na základe poslancami schváleného plánu kontrolnej činnosti a nekontroluje súčasne všetky oblasti a problematiky a nemá ani za úlohu bežnú výplatu miezd a platenie odvodov, ktoré pravidelne a opakovane vykonáva úrad. Toto patrí medzi povinnosti iných oddelení a poverených zamestnancov.

Z verejne dostupných zdrojov a zo zverejnených správ o výsledkoch kontroly  a kontrolných zistení vyplýva, že kontrolórka poukazovala na potrebu zvýšenia úrovne a kvality výkonu základnej finančnej kontroly.  

Dovoľujeme si však upriamiť pozornosť na skutočnosť:

Je účelné ak tak veľká samospráva so 114 tisíc obyvateľmi a takmer tisíc zamestnancami nemá svojho prednostu úradu?

Personálny stav v počte 3 zamestnancov útvaru miestneho kontrolóra je dostatočný pre  plnohodnotný a kvalifikovaný výkon činnosti miestneho kontrolóra pri tak veľkom počte majetkových, účtovných a finančných operácií?

Z akého dôvodu v zákone č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite nie sú dodnes zadefinované povinnosti poskytnúť kontrolórovi pre výkon kontroly prístup do príslušných vnútorných elektronických informačných systémov?

Prípad je mementom pre všetky samosprávy, aby si skontrolovali a preverili nastavenie svojho vnútorného kontrolného systému a jeho odolnosť voči osobným zlyhaniam jednotlivcov. Zároveň je to ďalším signálom, ktorý potvrdzuje potrebu prijatia samostatného zákona pre výkon kontroly v samospráve.

 

Košice, 22.5.2025

Združenie hlavných kontrolórov miest a obcí SR

Ing. Jozef Filipko – prezident

a kolektív