Časť o miestnej územnej samospráve Slovenskej republiky zo Správy o výsledkoch kontrolnej činnosti Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky za rok 2020

„Miestnu územnú samosprávu v podmienkach Slovenskej republiky tvorí viac ako 2 900 miest, mestských častí a obcí, v ktorých v súlade so zákonom o obecnom zriadení pôsobí ako jeden z prvkov vnútornej kontroly aj hlavný kontrolór. Ten má dohliadať nielen na dodržiavanie predpisov, ale aj na hospodárnosť fungovania miest a obcí Slovenskej republiky.

Samospráva hospodári so značnými objemami finančných zdrojov a majetku, ktorých vývoj za posledných 5 rokov je obsahom prílohy č. 2 tejto správy. Dlhoročné skúsenosti NKÚ SR z kontroly samosprávy poukazujú nielen na množstvo nedostatkov v činnosti miest a obcí, ale aj na nedostatky súvisiace s nedostatočne účinnou činnosťou hlavných kontrolórov. Prečo dochádza k týmto nedostatkom, chceli kontrolóri zistiť formou analytickej činnosti. Potrebné analytické údaje poskytli všetky mestá, mestské časti a obce Slovenskej republiky.

V slovenských mestách a obciach pôsobí viac ako 1 500 hlavných kontrolórov. Veľký problém pre fungovanie samospráv z pohľadu dobre fungujúceho vnútorného kontrolného systému predstavuje neobsadenie pozície hlavného kontrolóra, a to aj napriek tomu, že ide o zákonnú povinnosť.

Analýza ďalej odhalila dva zásadné systémové nedostatky súvisiace s výškou úväzku hlavných kontrolórov. Problém s výkonom kontrolórskej činnosti nastáva vtedy, ak je úväzok hlavného kontrolóra príliš malý, vtedy môžeme hovoriť o tzv. mikroúväzkovom kontrolórovi, alebo výška všetkých úväzkov hlavného kontrolóra je neprimerane vysoká a vtedy môžeme hovoriť o tzv. makroúväzkovom kontrolórovi.

Pri mikroúväzkových kontrolóroch je problémom nedostatok času na výkon kontrolnej činnosti, čo v praxi predstavovalo menej ako 15 hodín kontrolnej činnosti mesačne. Takýchto hlavných kontrolórov pôsobí v slovenských obciach viac ako tretina. Pri makroúväzkových kontrolóroch je problémom opäť nedostatok času, tentoraz je však dôvodom vysoký počet úväzkov, inak povedané, vysoký počet obcí, kde jedna a tá istá osoba vykonáva činnosť hlavného kontrolóra. V podmienkach slovenských obcí nie je neobvyklé nájsť hlavných kontrolórov, ktorých výška všetkých úväzkov presahuje 150, ale aj 200 %. Prevedené do praxe, takýto „supermani“ kontroly by deň čo deň strávili kontrolnou činnosťou 12 až 15 hodín. Takýto stav predstavuje riziko formálneho výkonu kontrolórskej činnosti. V tejto súvislosti analýza odhalila, že len 77 našich hlavných kontrolórov, čo predstavuje asi 5 % z ich celkového počtu, zabezpečuje kontrolnú činnosť pre 25 % všetkých obcí Slovenska!!!

Systém vnútorného kontrolného systému miest a obcí, zabezpečovaný prostredníctvom hlavných kontrolórov, nie je zanedbateľný ani z pohľadu alokovaných finančných zdrojov určených na ich činnosť. Objem týchto verejných zdrojov každoročne rastie a v roku 2020 predstavoval sumu vyššiu ako 13 miliónov eur.

NKÚ SR na základe výsledkov analýzy a kontrolnej činnosti odporučil MV SR upraviť legislatívu buď novelou zákona o obecnom zriadení, alebo novým zákonom, ktorý by v celej svojej šírke obsiahol činnosť hlavných kontrolórov samospráv. Je tiež nevyhnutné stanoviť kritériá na výkon funkcie či už z pohľadu kvalifikačných požiadaviek, praxe a pod. V súčasnosti platné kritérium požadujúce minimálne stredoškolské vzdelanie je už nedostatočné.

Uvedený spôsob pohľadu NKÚ SR na problematiku hlavného kontrolóra opätovne dokumentuje problém rozdrobenosti územia do neúmerne vysokého počtu obcí a miest. Malé obce s rovnakými povinnosťami ako veľké, nie sú objektívne schopné vykonávať kontrolu v plnom rozsahu a kvalitne, a aj postavenie a úlohy hlavného kontrolóra sa v takýchto podmienkach plnia skôr formálne, než ako skutočný nástroj riadenia obce. Poznatky z oblasti pôsobenia hlavných kontrolórov, ktoré NKÚ SR ponúkol verejnosti, opätovne podčiarkujú potrebu pokračovať v reforme verejnej správy tak, aby obce boli schopné plniť svoje originálne a prenesené kompetencie čo najlepšie a v záujme občanov.“

https://www.nku.gov.sk/documents/10157/166625/NKU_VyrocnaSprava_2020_web.pdf

BRATISLAVA, MAREC 2021