2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Účelom predmetnej legislatívnej úpravy je rozšíriť okruh subjektov, ktorí môžu požiadať o udelenie slova na rokovaní obecného zastupiteľstva a toto im bude udelené. Považuje sa za dôležité a prínosné, aby aj hlavnému kontrolórovi bolo slovo udelené vždy, keď o to požiada. V praxi sa veľakrát vyskytli prípady, keď mu slovo na rokovaní zastupiteľstva nebolo udelené, a to najmä v prípadoch osobných animozít alebo napätých vzťahov so starostom obce. Pritom hlavný kontrolór má z titulu svojej funkcie k dispozícii množstvo informácií o živote v obci, ktoré majú súvislosť s prerokovávanými bodmi na obecnom zastupiteľstve a môžu ovplyvniť rozhodovanie poslancov pri hlasovaní o jednotlivých bodoch programu zasadnutia obecného zastupiteľstva.
K bodu 2
Spresňuje sa možnosť odvolania hlavného kontrolóra zo svojej funkcie obecným zastupiteľstvom tak, že sa dopĺňa formulácia, v zmysle ktorej bude musieť uznesenie o odvolaní hlavného kontrolóra podľa § 18a ods. 9 písm. a) explicitne obsahovať dôvody odvolania. V doterajšej právnej úprave tento dodatok absentoval, čo spôsobovalo nejednotný postup obcí a aplikáciu v praxi, keď niektoré samosprávy odôvodňovali uznesenie o odvolaní hlavného kontrolóra, iné nie.
K Čl. II
Z analogických dôvodov ako sú uvedené v Čl. I sa vykonáva úprava vo vzťahu k hlavnému kontrolórovi samosprávneho kraja aj v zákone č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. januára 2021